اجرای آزمون SWAP

سواپ (SWAP)

فهیمه فرهودی – روان درمانگر پویشی و روانشناس بالینی هستم و در این قسمت اطلاعاتی را در مورد آزمون SWAP در اختیارتان قرار خواهم داد. سواپ (SWAP)، آزمونی روان ­شناختی برای سنجش شخصیت به شکلی معتبر، قابل اعتماد، و غنی به لحاظ روان ­شناختی است. این آزمون، اختلالات و سبک­ های شخصیتی را تشخیص می­ دهد و برای درمان و تصمیم ­گیری، صورت ­بندی بالینی ارائه می ­دهد. آزمون سواپ را متخصصان بالینی براساس مشاهدات بالینی نمره­ گذاری می ­کنند و پاسخ ­نامه ­ای برای ثبت پاسخ یا گزینه ­ای برای علامت زدن به مراجعان ارائه نمی ­شود.

آزمون swap

موارد استفاده آزمون SWAP چه چیزهایی هستند؟

از آن‌جایی‌که آزمون SWAP ارزشیابی دقیقی از فرد و حوزه‌های مختلف وجودی او به دست می‌دهد، در حوزه‌های گوناگونی می‌توان از این آزمون استفاده کرد.

کاربرد شخصی و بالینی

  • کاربرد شخصی: آزمون SWAP برای افرادی که تمایل دارند از رگه‌های شخصیتی خود مطلع شوند مفید خواهد بود و در نهایت به آنها کمک می‌کند به علل رفتارها، چرخه‌های مکرر رفتاری در روابط و همچنین از علل موفقیت و عدم موفقیت در کارهایی که در شخصیت و نحوه برخورد آنها با مسائل نهفته است آگاه شوند.
  • کاربرد بالینی: گاهی روان‌درمان‌گران برای اطمینان بیشتر از رگه‌های شخصیتی مراجع خود، جهت جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از نحوه برخورد مراجع با مسائل، آزمون SWAP را برای مراجع خود تجویز می‌کنند.

کاربردهای غیربالینی

  • کاربرد در مشاوره پیش از ازدواج: آزمون سواپ برای مشاوره پیش از ازدواج می‌­تواند مؤثر باشد. به نوعی که رگه‌­های شخصیتی طرفین مشخص می­‌شود و در نهایت آزمون‌گر یا متخصص می‌­تواند با تفسیر آن‌ها رهنمودهای مؤثری جهت انتخاب شایسته شریک زندگی ارائه کند. به همین منوال، توضیحاتی در جهت داشتن رابطه سالم‌تر را رائه می‌دهد.
  • کاربرد در مشاوره شغلی: از آن­‌جایی که SWAP رگه­‌های شخصیتی را تعیین می­‌کند، می‌توان از این آزمون جهت فهم مسؤلیت­‌پذیری افراد یا تطابق تمایلات و استعدادهای آنها با توانایی‌هایشان در کاری که برای آن اقدام کرده‌اند، استفاده کرد. همچنین، کارفرماها می‌توانند از قضاوت بالینی که متخصصین روانشناس در آزمون سواپ دارند، برای مراحل استخدامی سازمان یا شرکت خود استفاده کنند.